Trwają roboty budowlane w ramach projektu modernizacji układu drogowego w Bolesławcu w rejonie przeprawy mostowej przez rzekę Bóbr w ciągu drogi krajowej nr 94. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy obiekt mostowy na północ od istniejącego, który także zostanie zastąpiony nową konstrukcją. Zakończenie prac zaplanowano w czwartym kwartale 2026 roku.
Bolesławiec to liczące ponad 37 tys. mieszkańców miasto w zachodniej części województwa dolnośląskiego, znane z produkcji wyrobów ceramicznych oraz monumentalnego, liczącego 500 metrów długości mostu kolejowego nad rzeką Bóbr, wykonanego z piaskowca kredowego. Miasto to jest ponadto istotnym ośrodkiem przemysłowym (znajduje się tu podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), a także wojskowym – stacjonuje tu pułk artylerii w ramach 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej. Przez Bolesławiec przebiega także droga krajowa nr 94, przecinająca rzekę Bóbr.
W tym roku pod koniec lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z opolską spółką Himmel i Papesch na budowę dwóch obiektów mostowych nad rzeką Bóbr w Bolesławcu na Dolnym Śląsku.
Informowaliśmy o tym wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Wartość kontraktu, który obejmuje również przebudowę całego układu drogowego w rejonie rozbudowanej przeprawy mostowej, opiewa na blisko 41 mln zł. Wykonawca powinien zakończyć realizację wszystkich prac w 2026 roku w czwartym kwartale. Jak przedstawia się zaawansowanie robót budowlanych obecnie?
Powódź przerwała praceJak informuje GDDKiA, podczas tegorocznej serii powodzi, która dotknęła przede wszystkim południowo-zachodnią część kraju, prace zostały wstrzymane z uwagi na bardzo wysoki poziom rzeki, który spowodował zresztą wyłączenie z użytkowania istniejącego mostu na kilka dni. Gdy tylko poziom wody opadł, przeprowadzono zarówno przegląd stanu technicznego samego mostu, jak i badania terenu na placu budowy, co umożliwiło wznowienie prac w późniejszym czasie. Aktualnie trwa budowa nowego mostu północnego.
OpenStreetMap
– Zabetonowano dwa trzony podpór pośrednich czyli filarów nowego obiektu. Trwają roboty przy zjeździe tymczasowym na prawym brzegu rzeki Bóbr. Kolejnym etapem będzie przebudowa nasypu od strony istniejącego ronda – informuje GDDKiA. Przypomnijmy, że na każdym z nowych mostów znajdzie się nie tylko dwupasmowa jezdnia, ale także chodnik i droga rowerowa. W efekcie zostanie umożliwiona bezpieczna i sprawna komunikacja wszystkich uczestników ruchu, przemierzających trasę z lewobrzeżnej części miasta do centrum i osiedli mieszkaniowych na prawym brzegu.
Fragment kluczowej trasyW ramach inwestycji powstanie ponadto nowe rondo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 350, natomiast istniejące rondo na skrzyżowaniu z ulicą Zgorzelecką czeka przebudowa. W obu przypadkach przewidziano rondo turbinowe, co wpłynie korzystnie zarówno na przepustowość, jak i bezpieczeństwo. Zaplanowano również przebudowę skrzyżowań z ulicą Spacerową oraz drogą gminną, zaś zatoki autobusowe zostaną przeniesione poza strefę głównych potoków ruchu. Wszystkie fragmenty wykonane w ramach inwestycji będą spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego.
Realizacja inwestycji w Bolesławcu ma istotne znaczenie nie tylko dla przepustowości układu drogowego miasta, ale także dla bezpieczeństwa i płynności ruchu tranzytowego. Istniejący most znajduje się w złym stanie technicznym i nie spełnia parametrów właściwych drodze klasy technicznej GP. Przypomnijmy, że droga krajowa nr 94, określana popularnie jako “stara czwórka”, przebiega równolegle do autostrady A4. Z tego powodu jako kluczowa trasa alternatywna odgrywa wciąż istotną rolę nie tylko w ruchu lokalnym, ale również tranzytowym, w tym międzynarodowym.